الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم‌های گوگل؛انواع و ویژگی‌ها

مقدمه

    اگر کمی در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو اطلاعات داشته باشید حتما عبارت الگوریتم‌های گوگل به گوشتان خورده است. الگوریتم‌های گوگل (معروف به باغ وحش گوگل) در واقع مجموعه‌های از الگوهای از پیش تعیین شده هستند که بر اساس آن آنالیز تمامی وبسایت‌هایی که در گوگل می‌بینید صورت می‌گیرد.  اگر شما هر کدام از این الگوریتم‌های گوگل را رعایت نکنید گوگل هم شما را در نتایج خود نشان نمی‌دهد.

الگوریتم‌های گوگل - باغ وحش گوگل

اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل

در ادامه مقاله اساس کار هر کدام از این حیوانات باغ وحش گوگل را می‌خوانید.

الگوریتم پاندا(Panda)

    پانداهای این باغ وحش بسیار اهل مطالعه و باحوصله هستند و تمام محتواهای سایت شما را به دقت پیگیری و بررسی می‌کنند. اگر از جملات خلاصه استفاده کنید یا مطالب سایت‌های مختلف را گلچین کرده و کپی کنید پانداها سریع متوجه می‌شوند و شما را جریمه می‌کنند! این الگوریتم جزو اصلی‌ترین و مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود! پس آن را دست کم نگیرید.

الگوریتم پنگوئن(Pinguin)

    اگر بخواهیم آرام‌ترین و درون‌گراترین حیوان گوگل در جنگل الگوریتم‌های گوگل را معرفی کنیم کسی نیست جز پنگوئن! الگوریتم پنگوئن اجازه نمی‌دهد که شما بتوانید گوگل را گول بزنید تا رتبه سایتتان را بهتر کند! تمامی لینک‌های اسپم و غیرمرتبط با موضوع سرچ شده را بی سر و صدا تشخیص می‌دهد. شما با سایتی مواجه می‌شوید که اصلا سئوی خوبی ندارد! در واقع هدف اصلی الگوریتم پنگوئن ریشه‌کن کردن سئو کلاه‌سیاه است.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار(Hummingbird)

    این الگوریتم شاید در رتبه‌بندی سایت به طور مستقیم تاثیر نداشته باشد اما به جرات یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است! مرغ مگس‌خوار کمک می‌کند عبارات سرچ شده با لینک‌هایی که به نمایش درمی‌آیند هم‌مفهوم باشد. در سرعت و چابکی هیچ یک از الگوریتم‌های گوگل به پای مرغ مگس‌خوار نمی‌رسد!

الگوریتم کبوتر(Pigeon)

    اگر کسب و کار شما وابسته به مکان بیزینس باشد الگوریتم کبوتر به کمک شما می‌آید! این الگوریتم در واقع روی سئوی بومی سایت شما تمرکز دارد و نتایج را بسته به موقعیت مکانی کاربر به او نمایش می‌دهد.

الگوریتم رنک برین(Rank Brain)

    این الگوریتم نوع کامل‌تری از الگوریتم مرغ مگسخوار است. رفتار اینترنتی کاربران را رصد میکند تا سایت‌های متناسب با خواسته‌شان را برایشان به نمایش دربیاورد.

الگوریتم برت(Bert)

    در گذشته که این الگوریتم متولد نشده بود گوگل تک تک کلمات عبارت سرچ شده را آنالیز می‌کرد و به مراتب نتایج باب میل مخاطب نبود! اما حالا الگوریتم برت به درک بهتر زبان انسان کمک می‌کند و مفهوم جملات را بررسی می‌کند. الگوریتم برت جزو مهربان‌ترین الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود.

الگوریتم مام(Mum)

    اگر تصور کرده‌اید که گوگل فقط به محتواهای سایتتان توجه میکند سخت در اشتباهید!الگوریتم مام با پردازش تصاویر و ویدیوهای سایت شما تمام تلاشش را می‌کند تا نیاز مخاطب را برآورده کند.

الگوریتم موبایل گدون(Mobile Geddon)

    در حال حاضر حجم بالایی از سرچ‌های گوگل با گوشی انجام می‌شود. پس طبیعی است که برای گوگل طراحی منحصر به فرد سایت برای موبایل و همین‌طور ریسپانسیو بودن سایتتان مهم باشد!  اگر از دستورات این الگوریتم مهم پیروی نکنید شما را جریمه یا از رتبه‌بندی خارج می‌کند!

الگوریتم مدیک(Medic)

    همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید گوگل یک الگوریتم منحصر به فرد مخصوص بررسی کیفیت محتواهای سایتتان طراحی کرده است. باید بگوییم که بسیاری از الگوریتم‌های گوگل با یکدیگر همپوشانی دارند.

الگوریتم تجربه صفحه(User Experience)

    این الگوریتم تجربه کاربران در سایت شما را به عنوان یک عامل مهم و موثر روی رتبه‌بندی سایت در نظر می‌گیرد. پس سعی کنید تا جای ممکن ورود کاربر به سایتتان تبدیل به یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌اش شود!

الگوریتم https

    اعتماد کاربران به گوگل برای گوگل حرف اول را می‌زند. پس وقتی که سایت شما امنیت نداشته باشد به گوگل این پیام را می‌رساند که سایت شما معتبر نیست! پس داشتن گواهی SSL و استفاده از پروتکل HTTPS  به جای HTTP از ملزومات یک سایت معتبر است و این مطلب برای الگوریتم‌های گوگل بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

الگوریتم موش کور(Possum)

    این الگوریتم مخصوص سایت‌های فروشگاهی است که خدمات حضوری دارند. اگر لوکیشن کاربر نزدیک فروشگاه شما باشد گوگل سایت شما را برای آن کاربر در رتبه‌های بالاتر قرار میدهد. همان جریان هم‌پوشانی داشتن الگوریتم‌های گوگل در این‌جا بین الگوریتم موش کور و الگوریتم کبوتر صادق است.

الگوریتم دزد دریایی(Pirate)

    تمرکز این نوع از الگوریتم‌های گوگل روی محتواها و محصولات غیر رایگان سایت شماست. منظور از محتوا تمام محتواهای اشتراکی نظیر متن عکس ویدیو و … است.

الگوریتم ونیز(Venice)

    این الگوریتم هم تقریبا مشابه الگوریتم کبوتر و موش کور است و بر اساس ip و gps کاربر نتایج متفاوتی را در دسترس او قرار می‌دهد.

الگوریتم محتوای کمککننده(Helpful Content)

    الگوریتم محتوای کمک‌کننده علاقه زیادی دارد به سایت‌هایی که محتواهایشان را برای کاربر می‌سازند نه برای سئو!  این نوع از الگوریتم‌های گوگل به شما اجازه نمی‌دهد محتواهای غیراصل و بی‌کیفیت به کاربران ارائه دهید و مشتاقانه به دنبال محتواهای دسته اول و باکیفیت می‌گردد!

سخن آخر

    اگر شما به درستی بتوانید اعتماد تمامی الگوریتم‌های گوگل که در این مقاله ذکر شده را به دست آورید مطمئن باشید که سایت شما جزو نتایج اولیه گوگل خواهد بود. به یاد داشته باشید که هیچ روشی برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل که سایت شما را به خطر نیندازد وجود ندارد. پس بهتر است به حرف این الگوریتم‌های گوگل گوش فرادهید و دست از پا خطا نکنید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *