در سال هایی که گوگل هر ساله سعی می کرد برای بهینه سازی بهتر و قویتر موتورهای جستجوی خود و در نهایت نمایش بهترین نتیجه به کاربر، خود را آپدیت کند، الگوریتم رقص گوگل وارد میدان شد. این الگوریتم از بین تمام الگوریتم های گوگل از نظر متخصصان سئو یکی از آزاردهندهترینها به شما می آید.
الگوریتم گوگل دنس به این صورت کار می کند که هر چند وقت یک بار رتبه صفحات مختلف در کلمات کلیدی را در SERP تغییر می دهد. این روند به دلیل دادن شانس به سایت های تازه تاسیس و یا پایین آوردن سایت های خیلی معروف و بزرگ انجام می دهد. رقص گوگل یا گوگل دنس، یک پدیده طبیعی در نتایج جستجوی گوگل است که باعث میشود رتبهبندی سایتها به طور مکرر تغییر کند. این تغییرات معمولاً در بازههای زمانی کوتاه، مانند چند روز یا چند هفته، رخ میدهد. البته این موضوع را فراموش نکنید که الگوریتم رقص گوگل، محتوای داخلی را بررسی نمی کند و فقط به نوعی لینک های مختلف در صفحات جستجوی گوگل(خصوصا صفحه اول) را کمی به رقص در می آورد!
در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تمام چالش ها و سوالات در مورد الگوریتم رقص گوگل(google dance) صحبت کنیم.
الگوریتم رقص گوگل چیست؟
به جابه جایی جایگاه کلمات کلیدی و نوسانات نتایج گوگل، رقص گوگل (Google Dance) می گویند. این الگوریتم رفتار و رضایت کاربران مد نظر در سایت را تجزیه و تحلیل می کند. به وب سایت ها شانس بهتر در رتبه بندی نتایج گوگل را ارائه می دهد. این الگوریتم جایگاه سایت را در نتایج جستجوی گوگل جابه جا و وب سایت شما را به صفحه اول گوگل منتقل می کند.
این الگوریتم با توجه به چه عواملی کار میکند؟
با توجه به تحقیقات متخصصان سئو، الگوریتم دنس گوگل توسط عواملی ایجاد و تقویت می شود. این عوامل شامل موارد زیراست:
تغییرات
ایجاد صفحه جدید یا حتی ایجاد وب سایت جدید موجب تغییرات در نتایج جستجوی گوگل می شود. یا به عبارت دیگر تغییرات مهم تر برابر با رقص بیشتر در نتایج سرچ گوگل
سن
هر وب سایتی یا صفحه ای که جدید و تازه منتشر شده باشد با نوسانات بیشتری رو برو می شود.
لینک سازی
در وب سایت هر چه لینک سازی بیشتر باشد یا از سایت ها با اعتبار دامنه بالاتر لینک دریافت شده باشد، نوسانات بیشتری هم اتفاق می افتد.
رقابت پذیری
در هر صنعت کسب و کاری رقابت بیشتر باشد یا از کلمات کلیدی بیشتر استفاده شود نوسانات بیشتری اتفاق می افتد. یا به عبارتی هر چه رقابت بالاتر، نوسانات و رقص بیشتر
این الگوریتم چطور بر روی سئو تاثیر میگذارد؟
گوگل برای رتبه بندی کلمات کلیدی حدود بیش از ۳۰۰ معیار دارد. وب سایت های زیادی وجود دارد که در یک کلمه کلیدی با هم رقابت می کنند. گوگل تمامی سایت ها را برای هر یک از معیار هایش بررسی می کند. مثلا اگر هر وب سایت با معیار A مطابقت داشته باشد به آن وب سایت امتیاز داده و رتبه آن سایت افزایش پیدا می کند. این روند ادامه دارد تا زمانی که تمام وب سایت ها را برای تک تک معیار هایش بررسی کند. این بدین معناست که با افزایش رتبه سایت هایی که با معیار مطابقت دارند دیگر سایت ها افت رتبه پیدا می کنند. پس زمانی که رقص گوگل اتفاق می افتد اجتناب از آن بسیار دشوار است.
چرا باید به گوگل دنس اهمیت داد؟
حالا که میدانید رقص گوگل چیست و اصلاً چرا به وجود آمده، وقت آن رسیده که از دلیل اهمیت این الگوریتم تاثیرگذار در رتبهبندی پرده برداریم. در این مرحله، قصد داریم داستانی که در مقدمه به شما گفتیم را کمی جلوتر ببریم.
اگر حجم زیادی از محتوای جدید و ارزشمند را به سایت خود اضافه کنید ولی به جای بهبود جایگاه، شاهد اُفت شدید رتبه سایت شدید، در قدم بعدی چه میکنید؟
اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما برسد، این است که این کاهش رتبه یک اتفاق منفی یا غیرطبیعی است. پس برای اینکه رتبه سایت خود را به حالت اولیه برگردانید، دست به کارهای مختلفی میزنید.
مثلاً ممکن است محتوای خود را ویرایش کنید یا به طور کل آن را حذف کنید. شاید هم در سایتهای دیگر شروع به لینکسازی و حتی خرید بکلینک کنید. تمام این کارها را به این امید انجام میدهید که گوگل مجدد رتبه سایت شما را به حالت اول برگرداند. اما دست نگه دارید!
نوسان و جا به جایی رتبه در دنیای سئو سایت، یک امر کاملاً طبیعی است. اگر بعد از بهروزرسانی سایت جایگاهتان تنزل پیدا کرد، این کاهش رتبه را به پای بهروزرسانی سایت خود (مثلاً اضافه کردن محتوا یا صفحه جدید) نگذارید. این بالا و پایین آمدن رتبه سایت نتیجه الگوریتمِ رقصِ گوگل است.
چگونه پدیده google dance را تشخیص دهیم؟
رتبه گرفتن گوگل به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. یکی از آنها بستگی به پنالتی شدن سایت شما توسط گوگل دارد. خب حالا از کجا تشخیص دهیم که افت رتبه سایتمان به خاطر الگوریتم google dance (رقص گوگل) هست یا دچار پنالتی گوگل شده است؟ برای اینکه جواب این سوال را بیابید، حتما مقاله “پنالتی گوگل” را مطالعه نمایید. اما اگر بخواهم به طور خلاصه به این سوال پاسخ دهم، باید بگویم ما دو نوع پنالتی داریم، پنالتی دستی و پنالتی الگوریتم. اگر پنالتی به صورت دستی باشد، با وارد شدن به سرچ کنسول (وبمستر تولز گوگل)، می توانید از بخش “Manual action” ببینید که آیا پیغام خطایی دارید یا نه. اگر به این صورت پنالتی نشده باشید، پیغام “No issues detected” را مشاهده می کنید یعنی “هیچ مشکلی تشخیص داده نشده” .
اما اگر دچار پنالتی الگوریتمی شدید، مثلاً همین الگوریتم گوگل دنس، آن وقت دیگر هیچ پیغام خطایی را در سرچ کنسول گوگل مشاهده نمی کنید و باید تمامی الگوریتم های گوگل و فاکتورهای سئو را بررسی کنید و ببینید که آیا تمام موراد را درست رعایت کرده اید یا نه.
نتیجه گیری
رقص گوگل یکی از الگوریتم های تعیین رتبه و جلوگیری از ترفند های سئو کلاه سیاه است. عدم آگاهی از این الگوریتم باعث می شود تا برخی از متخصصان سئو نوسانات را سیگنال منفی حساب کرده و دست به تکنیک های کلاه سیاه در سئو بزنند.
مقاله یا وب سایت هایی که تازه منتشر شدن توسط این الگوریتم شانس دیده شدن پیدا می کنند. رضایت مخاطب، از مهمترین معیارهای سنجش در رتبه بندی است. پس باید برای جلب رضایت مخاطب باید بسیار تلاش کرد.